Det er ingen ønskesituasjon å havne i en situasjon, hvor man får betalingsanmerkning. Det vil gi seg utslag på den økonomiske siden, både for å få andre lån og kredittkort. Alle kan havne i denne situasjonen, men den er heldigvis løsbar. Det er ikke slik at man er på svartelista for evig og alltid, selv om noen tror det.
Slik får man en betalingsanmerkning
Har du et forbrukslån du ikke har klart å betale, til tross for flere purringer går saken videre til et inkassobyrå. Da har man 30 dager på seg til å innfri kravet før det går videre til inkasso. Skal det bli en inkassosak må inkassobyrået gå til rettslige skritt, og det kan ikke gjøres før det er gått 30 dager. Når dette rettslige grepet er tatt er det en inkassosak og du har en betalingsanmerkning. Har du betalt kravet før disse 30 dagene vil det verken gå til inkasso eller til betalingsanmerkning. Skulle det være at det er blitt inkassosak, da skal betalingsanmerkningen slettes, under disse to vilkårene: enten når du innfrir kravet eller automatisk etter 4 år.
Har du en uslettet betalingsanmerkning
Søker du forbrukslån, men får oppgitt at du har en betalingsanmerkning er det enkelt å rydde opp i ved å innfri kravet. Skulle det være at det er en gammel anmerkning som ikke er slettet må du kontakte kredittopplysningsselskapet, som har oppgitt dette til banken. Selv om anmerkningen skulle vært slettet, hender det at det ikke skjer. Når du kontakter kredittopplysningsselskapet vil det være deres ansvar å undersøke dette. Er det da en uriktig betalingsanmerkning oppført på deg skal selskapet sørge for at denne slettes.